بلک لایت چیست و چگونه کار می کند ؟

بلک لایت چگونه کار می کند ؟

شاید شما بلک لایت (back lite, blacklights ) یا به تعبیری چراغ سیاه را در مراسم و جشن ها، مراکز تفریحی و یا موزه های علوم دیده باشید. بلک لایت ممکنه شبیه لامپ های فلورسنت یا لامپ های رشته ای به نظر برسد، اما آنها چیزی کاملا متفاوت هستند که گاها باعث می شوند چیزهای دیگر مانند دندان و ناخن و یا لباس های سفید تازه شسته شده درخشان تر به نظر برسند...

بلک لایت باعث می شود که اجسام یا لباسها و یا چیزهای دیگر در تاریکی بدرخشند. شاید بتوان از بلک لایت به عنوان درخشندگی در تاریکی تعبیر کرد. (glow in dark)

بلک لایت چیست و چگونه کار می کند

به عنوان مثال اگر شما نور بلک لایت را به یک پوستر درخشان در یک اتاق تاریک بتابانید، پوستر بسیار درخشانتر و جالب به نظر می رسد. یا ممکن است شما کاغذهایی را دیده باشید که در نور عادی چیزی در آنها نوشته نشده باشد، اما وقتی آنها را زیر نور بلک لایت قرار می دهید، نوشته ها پدیدار شده و درخشان به نظر می رسند.

در این مطلب ما دقیقا به شما توضیح خواهیم داد که چه اتفاقی می افتد. ما همچنین توضیح می دهیم چرا تابش لامپ یا نور بلک لایت به برخی از اشیاء باعث درخشش آنها می شود و به برخی نه.


بلک لایت چیست ؟


اگر شما یک لامپ بلک لایت را در یک اتاق تاریک روشن کنید، چیزی که شما می بینید یک نور مایل به ارغوانی است. چه چیزی باعث می شود که شما نتوانید نور ماوراء بنفش تولید شده توسط لامپ را ببینید.

ببلک لایت چیست و چگونه کار می کند فرکانس نورهای فرابنفش بالاتر از بنفش هستند و برای چشم انسان نامرئی هستند

چشم های ما فقط می تواند نورهای مرئی را در طیف های رنگی مختلف از قرمز تا نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش را ببیند. محدوده طیف های بالاتر از بنفش نورهای فرا بنفش (ultraviolet) هستند، که ما نمی توانیم آنها را ببینیم.

یک لامپ بلک لایت نور UVA (Ultraviolet A) یا فرابنفش تولید می کند. (البته که UVB یعنی فرابنفش نوع B مضر است)

آنچه که شما زیر نور بلک لایت درخشان می بینید، چه در پوستر فلورسنت یا یک تی شرت سفید که به تازگی شسته شده، مواد درخشان یا فسفری هستند. دندان و ناخن حاوی فسفر به طور طبیعی، و بسیاری از مواد شوینده لباس های شسته شده حاوی درخشان کننده های نوری مبتنی بر فسفر طراحی شده تا لباس های سفید خود را که سفیدتر از سفید نشان دهد. فسفر ماده ای است که نور مرئی را در پاسخ به بیشتر تشعشع و تابش های نوری بازتاب و منتشر می کند. فسفر انرژی موجود در اشعه فرابنفش تابیده شده از لامپ بلک لایت را به نور مرئی تبدیل می کند.

 

مقایسه اقلام
پرفروش ترین محصولات
پر بازدیدترین محصولات
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید